• 1
  • 2
  • 3
  • 4

Æblernes ø. Vi havde hørt om den, men vi havde aldrig været der. Vi trængte til en dag hånd i hånd, så vi havde sat os for at give os selv en oplevelse og tjekke ud, hvad man egentlig kunne få af kulinariske oplevelser på Fejø – udover æbler. Det var højsommer, så jo slet ikke højsæson for æbler eller blomstrende æbletræer, men måske for så meget andet?

Min kæreste og jeg lod bilen stå i Kragenæs og lejede to cykler på øen, for det er nu engang sådan, de danske småøer tager sig bedst ud. Vi havde researchet og lagt en plan: Første stop var Den Helbredende Have på Storemosevej, hvor man godt bare kan komme forbi og være – og drikke en kop te – og nyde de mere end 100 forskellige plantetyper, heraf mange med kulturhistorisk interesse, der er bærere af en viden, der er ved at uddø.

Vi fik en snak med Anne Moloney, der fortalte om planerne for at lave snapsebede, tapasbede, tebede og ’gæsternes plukkebed’. Vi tog derfra med et par potter urter og en lyst til at komme igen på et kursus og lære meget mere om planternes brug.

Vi valgte at benytte os af, at Storemosevej er en ringvej og tog den smukke tur ud forbi Fejø kirke, der udmærker sig at ligge helt nede ved vandet, ganske enkelt fordi den engang var kirke for Femø og Askø også, så kirkegængerne kom sejlende hertil. En ret smuk tanke, syntes vi.

Og så blev der trådt igennem. Vi havde små fire kilometer tilbage før næste punkt på vores kort: Kernegården heeeelt ude for enden af Hjortemosevej. Men hver en meter var pedalanstrengelserne værd. Vi kom blandt andet forbi Fejø Mølle, der er istandsat med vinger og det hele og fungerer som café om sommeren. Og ahhh, sikke en udsigt, der ventede os. Og ro. På den underholdende måde. Hestene græssede på marken, der var får, geder og kaniner.

Kernegården emmede af landlig idyl, og som prikken over i’et kom en smilende Anita ud og viste os ind i gårdbutikken, hvor der var masser af fristelser, blandt andet deres egen økologiske most, æblecider, brændevin, eddike og sirup. Jeg forudså en propfyldt rygsæk. Hun satte vores bestillinger foran sig: To tapasbokse fyldt med lækkerier. Vi havde egentlig planlagt at køre ud på Sletteren strand og spise maden, men vores sultne maver havde andre planer. Vi slog os derfor ned foran cideriet ved et borde-bænkesæt, hvor man også må komme med sin medbragte mad, og lukkede op for tzatziki, brie med urter fra Den Helbredende Have og Kernegårdens egen æblesirup, paprikapølse, tomatpesto, hjemmebagt brød med mere. Udsøgt og velsmagende.

Da vi havde slået mave, kørte vi igen op mod Herredsvej og fortsatte ud til stranden med det blå flag på Slettervej. Det var tid til en dukkert og lidt solbadning. Og det var så heldigt, at de køer, der gik på marken lige ved siden af, vidnede om, at vi var i nærheden af endnu en kulinarisk Fejø-specialitet: Fejø Frilandskvæg. Og jo, der var gemt plads i tasken til den udsøgte chilioksepølse og lidt frossent kød.

Da vi cyklede de små syv kilometer tilbage til færgen, hånd i hånd, var vi enige om, at vi havde fået én på opleveren samt en stærk trang til at vende tilbage efter endnu mere Fejø  ...
Næste gang? Tager vi ungerne med og holder bondegårdsferie på Kernegården og klapper kaniner, får og geder og leje kajakker, eller også bliver det en firmatur med besøg i ciderplantagen og rundvisning i cideriet, et pilefletkursus, eller et lørdagskursus i Den Helbredende Have om brug af planter i den daglige livsførelse.

Der er nok at kaste sig over.

På Fejø er det ikke kun æbletræerne, der blomstrer og bærer frugt

Her finder du os

Klik på kortet for at vælge en ø

Find Ø-specialiteter her

Småøernes Fødevarenetværk

Aarø 145, 6100 Haderslev
info@oespecialiteter.dk

En række projekter gennemføres med tilskud fra
NaturErhvervsstyrelsen

naturerhvervsstyrelsen

Omhu, kvalitet og bæredygtighed
Ø-specialiteter er et varemærke udviklet af Småøernes Fødevarenetværk

Ø-specialiteterVaremærket er forbeholdt fødevarer af en særegen kvalitet og historik, udviklet og produceret af producenter på én af de 27 småøer spredt ud over Danmarks kort.

Varemærket er etableret i et forsøg på at skabe synergi imellem småøernes producenter af kvalitetsfødevarer og løse de logistikproblemer der er forbundet med et fortsat virke på småøerne.

Produkterne er i vid udstrækning produceret og forædlet på øerne med det formål at skabe identitet og jobmuligheder og dermed fastholde og udvikle eksistensgrundlaget på øerne.